Didactische tips: met leerlingen aan leerplandoelen werken. Onderzoekend leren als werkvorm

Hoe kan je met jouw leerlingen op een onderzoekende manier aan de slag om inzicht te verwerven in de opbouw van bouwknopen?

Leerplandoel

sla link op in klembord

Kopieer

"De leerlingen onderzoeken de opbouw van bouwknopen voor BEN- en passiefprojecten bij massiefbouw en bij de houtbouwmethode."
 
Duiding uit het glossarium:  " Verbanden zoeken tussen zelf verzamelde data en een (eigen) besluit trekken"  

Hoe kunnen de leerlingen aan de slag gaan met dit leerplandoel?

sla link op in klembord

Kopieer

  • Bouwknopen die aan bod kunnen komen in de 2de graad:
    • funderingsaansluiting op volle grond, ondergronds metselwerk met vloerplaat, vloeropbouw, massiefbouw en houtbouwmethode
    • funderingsaansluiting met kruipkelder en ondergronds metselwerk met vloerplaat, vloeropbouw, massiefbouw en houtbouwmethode
    • muuropeningen: aansluiting dorpel en latei
    • bouwknopen met binnen- en buitenschrijnwerk
    • bouwknopen met verdiepingsvloer
    • bouwknopen met plat dak
  • Onderzoekend leren vraagt steeds een wikken en wegen, een kritische houding op vragen en antwoord om zo kennis te ontwikkelen en een gefundeerd besluit te nemen.  
  • Bouwknopen vormen de basis.
  • De leerling ontwikkeld een sterk inzicht over de opbouw en samenstelling van bouwknopen.
  • De leerling werkt rond BEN - passiefprojecten en dit voor massiefbouw als houtbouwmethode.

Didactische aanpak, het onderzoeksproces begeleiden

sla link op in klembord

Kopieer

De opbouw van een bouwknoop onderzoeken

Verkennende fase

sla link op in klembord

Kopieer

  • Verkennen van de bouwknoop.
    • de opbouw
    • de materialen
    • de juiste positionering van de elementen.
    • de interactie van de verschillende elementen op elkaar.
    • enkele afmetingen
    • ...

Onderzoek opzetten

sla link op in klembord

Kopieer

  • Als didactische hulpmiddel kunnen we gebruik maken van:
    • een uitgewerkte bouwknoop (schaal 1/1, aanwezig in het competentiecentrum)
    • een 3D tekening.
    • foto- en filmateriaal.
    • didactisch sterk uitgewerkte websites
    • test materiaal.
    • breken van materialen, druktesten, effect van water, ...
    • ...

Onderzoek uitvoeren

sla link op in klembord

Kopieer

  • Leerlingen kunnen de vooraf opgebouwde bouwknoop bekijken:
    • via gerichte vragen enkele schetsen maken.
    • de bouwknoop vergelijken met een ander gelijkaardige toepassing, opbouw.
    • onderdelen laten benoemen.
    • onderdelen afmeten
    • de reden weergeven waarom bepaalde onderdelen een plaats kennen ...
    • het didactisch model vergelijken met een 3D tekening of het bouwplan.
  • De leerlingen kunnen enkele testen uitvoeren met o.a. water zoals een capillariteitstest
  • De leerlingen kunnen de bouwknoop in 3D bekijken via een CAD pakket
    • verschillende zichten bekijken en verkennen.
    • onderdelen op de juiste positie brengen
    • onderdelen in 3D tekenen
    • onderdelen benoemen en bematen.

(Eigen) besluit nemen

sla link op in klembord

Kopieer

  • De leerlingen nemen aan de hand van eerder onderzoek, testen en inzichten een besluit.
  • Mogelijks kan dat besluit bijgestuurd worden.
  • De leerlingen passen daarbij het verworven inzicht toe in de opbouw van de bouwknoop:
    • in 3D tekenen met CAD
    • de opbouw van de materiaalstaat
    • de realisatie van de bouwknoop.

Reflectie op het gelopen onderzoeksproces

sla link op in klembord

Kopieer

  • Heeft de leerling alle fases van het onderzoek doorlopen?
  • Wat heeft de leerling geleerd uit het onderoek?
  • Heeft de leerling de kans gehad en genomen om het besluit bij te sturen?
  • ...

×
Kijkt als...
Niveau
Regio